Om du är ägare till ett bygg- eller hantverksföretag är du säkert medveten om vikten av välstrukturerade och organiserade faktureringsmetoder för att hålla ditt företag välskött. För att hjälpa dig på traven med detta är det av extra stor vikt att du väljer ett faktureringsprogram som är skräddarsytt efter hantverkares olika behov. För att du som hantverkare ska få hjälp på traven att välja rätt form av faktureringsprogram har vi tagit fram en artikel som ska hjälpa dig med att välja rätt faktureringsprogram. Genom att tillämpa tipsen som du får i denna artikel kommer du enklare att kunna välja rätt faktureringsprogram till ert företag.
Granska så att verktyget har dokumentmallar
Hantverksföretag har ofta unika behov när det kommer till faktureringsbehov. Som faktureringsansvarig vill du tydligt, strukturerat och kunna uppvisa vad kunden faktiskt har betalat för. Kunder till hantverksföretag är ofta extra kräsna när det gäller att se vad de faktiskt betalar för, så därför är det av största vikt att faktureringsprogrammet erbjuder funktioner som du kan använda för att implementera all denna information på ett pedagogiskt sätt. Utöver detta är tid extremt värdefullt för samtliga personer som bedriver hantverksföretag. Du har helt enkelt inte tid att sitta och designa unika fakturamallar för varje specifik kund. Faktureringsprogrammet måste därför kunna erbjuda färdiga mallar som du kan använda när du skapar fakturor. Faktureringsmallarna måste vara visuellt tilltalande, pedagogiska och tydliga så att mottagaren verkligen förstår informationen i dem.
Faktureringsprogrammet ska vara lättanvänt
Inom hantverksyrket kan det tekniska kunnandet gällande olika former av applikationer variera. Av denna anledning bör faktureringsprogrammet som ni tänker införskaffa alltid innehålla ett intuitivt gränssnitt som gör det möjligt för alla i företaget att skapa och hantera fakturor utan några konstigheter. Faktureringsprogrammet bör även ha ett användarvänligt och lätt navigerbart gränssnitt som fungerar på flertalet olika enheter. Dina anställda ska till exempel tidseffektivt kunna skapa fakturor direkt ute på fältet via sina mobiler eller surfplattor. Ett tips är från vår sida att alltid be leverantören av faktureringsprogrammet att visa hur programmet fungerar på olika enheter.
Automatisering av upprepade uppgifter
Faktureringsprogrammet bör innehålla automatiserade funktioner för ofta återkommande arbetsuppgifter inom era faktureringsprocesser. Till exempel ska det finnas funktioner för fakturering för återkommande kunder. Vidare ska programmet innehålla automatiserade uträkningsfunktioner som hjälper dig att räkna ut kostnader för dina projekt, som du sedan direkt kan implementera i fakturan. Undersök alltid noggrant om leverantören av faktureringsprogrammet även kan erbjuda AI-lösningar inom en snar framtid. Vi vet ju alla att AI kommer att få en större inverkan inom alla yrkeskategorier. Därför är det av största vikt att alltid fråga leverantören om deras framtidsplaner för att integrera AI i sina verktyg. Du vill aldrig anlita ett företag som inte har några planer på att använda AI i sina verktyg.
Får jag presentera egenskaper mer i detalj?
I ett webbmöte presenterar vi Easofts egenskaper och går igenom hur Easoft kan förbättra er affärsverksamhet.
30 minuters gratis webbmöte där vi presenterar Easoft Docs enkla funktioner för skapande av dokument.
Integration med andra verktyg
Ert hantverksföretag använder med största sannolikhet andra programvaror i er verksamhetsstyrning, till exempel bokföringsprogram eller kundhanteringssystem. Undersök därför alltid om faktureringsprogrammet som ni har tänkt införskaffa går att integrera med dessa programvaror. Det är viktigt att välja ett faktureringsprogram som kan integreras smidigt med dessa andra verktyg för att undvika dubbelarbete och förbättra effektiviteten. Ni vill heller inte behöva betala i onödan för flera program som egentligen utför samma uppgifter. Pengar, effektivitet och lönsamhet är trots allt hörnstenar man aldrig bör avvika från när man bedriver bygg- eller hantverksföretag
Översiktlig bokföring av era fakturor
Faktureringsprogrammet som ni införskaffar bör ge er organisation en översikt över era företagsekonomiska aspekter. Det inkluderar möjligheten att enkelt spåra betalningar, övervaka obetalda fakturor och generera rapporter som underlättar bokföringen. Ni ska med andra ord i systemet enkelt kunna se vilken kund som faktiskt har betalat en faktura, och vem som inte har gjort det. Vidare ska systemet vara utformat på ett sådant sätt att varje betald faktura automatiskt implementeras i ert bokföringssystem.
Systemet ska kunna användas på din mobila enhet
I dagens mobila värld är det en fördel om faktureringsprogrammet kan nås via mobila enheter. Det gör det möjligt för hantverksföretag att skapa och skicka fakturor även när de är ute på fältet. Genom detta kommer era fakturor bli extra detaljrika och relevanta när de fylls ut direkt ute på fältet. Kunden kommer uppleva att fakturorna är med trovärdiga och ert företag kan få ett ryckte som en trovärdig samarbetspartner.
Vill ni införskaffa ett faktureringsprogram som innehar allt detta?
Vi på Easoft har tagit alla ovanstående aspekter i åtanke när vi utveckla våra faktureringslösningar för bygg- och hantverksföretag. Genom att införskaffa våra faktureringslösningar får du ett system som är anpassat efter bygg- och hantverksföretags specifika krav. Vill du läsa mer om vårt system kan du göra det genom att besöka följande länk.
Du kan även boka en demo av våra verktyg genom följande länk: